Met de Miljoenenlijn door Zuid-Limburg

Miljoenenlijn

Wil je ook eens zachtjes tuffend met de stoomtrein mee en tegelijkertijd genieten van het Limburgse Heuvelland? Maak dan eens een ritje met de stoomtrein van de Miljoenenlijn. De tocht is leuk voor jonge en oude stoomtreinliefhebbers.

Over de Miljoenenlijn

De Miljoenenlijn was een spoorverbinding tussen de plaatsen Schaesberg (tegenwoordig een deel van de gemeente Landgraaf) en Simpelveld en oorspronkelijk bedoeld voor het vervoer van kolen uit de mijnen. De aanleg van dit traject begon in 1925 en was pas in 1934 klaar. De kosten van de aanleg van het 12,5 kilometer lange tracé bedroegen destijds het astronomisch hoge bedrag van 12,5 miljoen gulden. Dat was dus 1 miljoen gulden voor 1 kilometer spoor, waardoor deze route de spottende bijnaam “de Miljoenenlijn” kreeg. In 1992 werd de route naar Kerkrade verkocht aan de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij. Deze organisatie werd in 1988 opgericht ten behoeve van behoud van het traject Kerkrade – Simpelveld en uitbating van een stoomtreindienst voor toeristen. Het traject werd tevens uitgebreid naar Schin-op-Geul. 

Miljoenenlijn

Routes en plaatsen

Op dit moment, zomer 2021, rijdt de Miljoenenlijn met twee verschillende dienstregelingen. De blauwe dienstregeling gaat van Simpelveld naar Schin-op-Geul en weer retour. De gele dienstregeling gaat van Simpelveld naar Kerkrade en weer retour. Alle ritten worden op dit moment gereden met de stoomtrein. Wij kozen bewust voor de route van Simpelveld naar Schin-op-Geul vanwege het mooie uitzicht op de Limburgse heuvels. Onderweg stopt de trein in Eys-Wittem en Wijlre-Gulpen. Kijk voor een actueel overzicht over alle routes op de website.

Miljoenenlijn

Een ritje met de stoomtrein 

Voor ons ritje met de stoomtrein van de Miljoenenlijn heb ik een mooie zondag uitgekozen. Ik heb kaartjes gereserveerd voor het traject Simpelveld – Schin-op-Geul, dat ons door het mooie Heuvelland voert. Bij aankomst op het parkeerterrein van het station van Simpelveld merken we dat we niet de enige zijn met dit plan in hun achterhoofd. Het is vrij druk maar gelukkig is er nog wel een parkeerplek te bemachtigen en hoeven we niet in de wijk achter het station te gaan staan. Nadat de auto is geparkeerd, lopen we naar de oude stationshal. Hier laten we onze kaarten zien en krijgen van de mevrouw achter het loket  vier ouderwetse treinkaartjes. Trots loopt de jongste met haar kaartje door de stationshal. 

Miljoenenlijn

Historische details

Het station zelf is al een echte bezienswaardigheid. Met hoge plafonds, grote ramen en blauwe tegeltjes aan de muur, lijkt het net of we in de tijd zijn teruggegaan. We lopen door de centrale hal en komen op het perron. Aan onze linkerkant is een restaurant met een vol terras. We slaan rechtsaf en zien onze wagons al op perron 2 staan. Een eindje verderop staat de indrukwekkende stoomlocomotief die nog aan de wagons moet worden gekoppeld. We steken de overweg over en komen op ons perron. Ik geniet hier voornamelijk van de vele historische details: een oude fiets met een oude kist erop, een bagage kruiwagen van twee eeuwen geleden met vintage koffers, oude stationsborden en het leukste: affiches in oude stijl van lokale sponsors zoals De Limburger, Gaia Zoo en Snowworld. Enthousiaste vrijwilligers in kostuums maken het geheel af. 

Miljoenenlijn
Miljoenenlijn

Vertraging

We vinden een zitplaats in een wagon met groene, zachte stoffen stoelen. Geduldig wachten we tot we weg rijden, zelfs als er wordt omgeroepen dat er vanwege een technisch mankement een vertraging is van 20 minuten. Het is warm in de coupe. Er kan slechts een raampje open en ondertussen krijg ik helaas aardig last van mijn allergie door de stoffige banken. Bij de kinderen zit de stemming er nog steeds goed in en ze juichen als de wagon zich eindelijk in beweging zet. Langzaam rollen we het station uit. Het schrille fluitje van de stoomlocomotief klinkt in onze oren. 

Miljoenenlijn

Uitzicht

Vanuit Simpelveld rijden we langzaam in de richting van Eys. Aan onze rechterkant zien we het glooiende landschap van het Heuvelland, aan onze linkerkant voornamelijk bomen. We passeren overwegen waar enthousiaste treinspotters de mooiste foto’s van de locomotief proberen te schieten. Op sommige stukken moet de trein door een ‘bak’. Aan beide kanten zie je dan niks anders dan begroeide schuine betonnen muren. Vlakbij Eys vangen we dan weer een glimps op van de heuvels. Na Eys wordt het uitzicht beter. We zien heuvels en boerderijtjes zover het oog reikt. De kinderen kijken uit het raam en zien veel herkenbare punten  waar we ooit hebben gewandeld. 

Miljoenenlijn

In Schin-op-Geul stappen we uit voor een korte stop van 20 minuten. Mijn treinfanaten lopen gelijk naar het moderne gedeelte van het station om treinen te spotten. Ik blijf met mijn dochter liever in het oude gedeelte. We kijken toe hoe de locomotief wordt losgekoppeld van de wagon en daarna langs ons heen naar de andere kant van de rij wagons rijdt, klaar voor de terugweg. 

Terugrit

Na 20 minuten worden we vriendelijk verzocht weer in te stappen. Omdat er geen vaste zitplaatsen zijn, kiezen we voor houten banken. Die zijn een stuk minder comfortabel maar ik heb zo tenminste geen last meer van die vervelende stofallergie. We passeren weer hetzelfde landschap maar dan aan onze andere kant. Voor de kinderen is deze rit lang genoeg. Veel entertainment aan boord is er niet. De puber geeft het al gauw op en speelt liever een spelletje op zijn telefoon. Mijn dochter vervalt ondertussen in de “zijn-we-er-bijna”-modus. Allen mijn middelste kind, de echte treinfanaat, kijkt nog altijd opgewekt door het raam naar buiten. Gelukkig duurt de rit niet erg lang en zijn we binnen een mum van tijd weer terug in Simpelveld. De rit met de Miljoenenlijn is een leuk ritje voor de echte stoomtreinfanaat. Persoonlijk vind ik het wel jammer dat er op sommige plaatsen weinig tot geen uitzicht is. Voor kleine kinderen kan de rit vrij saai zijn. 

Miljoenenlijn

De railbus

Behalve stoomlocomotieven beschikt de ZLSM ook over ander rollend materiaal zoals een railbus. Deze railbussen komen uit Duitsland en reden daar op de kleine spoorlijnen die anders niet echt rendabel zouden zijn. In November 2019 maakten wij met de railbus een Sinterklaasrit van Simpelveld naar het Duitse station Vetschau. Op dit moment wordt er niet gereden met de railbus. Houd echter de site van ZLSM in gaten voor meer informatie over de railbus. 

Miljoenenlijn

Station Simpelveld

Op Station Simpelveld zijn genoeg dingen te doen om de kinderen voor of na een treinrit zoet te houden. Het oude stationsgebouw zelf is al zeer de moeite waard om te bekijken. Dit gebouw stamt uit 1908 en was jarenlang een belangrijk station op het traject Aken-Maastricht. In Simpelveld controleerde de douane reizigers en hun vracht. Station Simpelveld was immers het eerste grensstation in Nederland. Het station was ook de spil in het leven van het dorp Simpelveld. Rondom het station stonden diverse pakhuizen en er waren maar liefst 8 café’s waar de regels van de wet niet altijd werden nageleefd. In 1975 werd een deel van het station gesloopt waardoor enkele ruimtes, zoals de goederenloods en de wachtzaal voorgoed verdwenen. 

Miljoenenlijn
Miljoenenlijn

Museum

In het voormalige kantoor van de stationschef zit een klein museum over de geschiedenis van het station. In dit museum vind je onder andere stationsborden, spoorwegpetten en allerhande curiosa uit de lange geschiedenis van het station. Let op: op dit moment is het museum gesloten. Kijk op de site voor actuele informatie.Toegang: gratis. Tijd nodig: ongeveer 15 tot 20 minuten.

Winkeltje

In de voormalige restauratie zit nu een klein winkeltje dat onder andere treinenboeken, speelgoed en kleding verkoopt. De opbrengst komt ten goede aan de Stichting ZLSM. Let op: op dit moment is het winkeltje gesloten. Kijk op de site voor actuele informatie. 

ZLSM-depot

In het depot bevindt zich de ZLSM werkplaats waar men het rollend materieel onderhoudt. Let op: op dit moment is het depot gesloten voor bezoekers. Kijk op de site voor actuele informatie

Miniatuurbaan

Het topstuk van de ZLSM is volgens mijn jongste kind niet de stoomlocomotief maar de miniatuurbaan naast het station. Op de miniatuurbaan rijdt zelfs een echte Thomas de Trein rond. Leuk voor kleine kinderen die hier niet weg te slaan zijn. De miniatuurbaan is open bij mooi weer.

Miljoenenlijn

In de buurt

Rondom Simpelveld kun je goed wandelen. Maak ook eens een wandeling langs het spoor van de Miljoenenlijn. Wie weet kom je de stoomlocomotief nog tegen. Wij wandelden hier in februari en genoten van de mooie vergezichten. 

Meer treinen

Op zoek naar nog meer treinen? Neem dan ook eens een kijkje in het Spoorwegmuseum Utrecht!

Praktische informatie:

  • Waar: Simpelveld bevindt zich in Zuid-Limburg. Het adres van het Station Simpelveld is: Stationstraat 22, Simpelveld
  • Parkeren: gratis naast het station op het bijbehorende terrein. Als er geen plaats meer is op het terrein kun je ook parkeren in de parkeervakken op de weg naar het station of bij het Natuurtransferium Simpelveld. Vanaf het Natuurtransferium is het ca. 10 minuten lopen over het pad door het bungalowpark. 
  • Openingstijden: zie de website voor de actuele rijdagen
  • Prijzen: volwassenen 15 euro pp, kinderen 3-11 jaar 5 euro pp, kinderen 0-2 jaar gratis. Familiekaart (2 volwassenen vanaf 12 jaar en twee kinderen tot 11 jaar) 35 euro. Kaartjes moeten van te voren online worden gereserveerd en betaald.
  • Tijd nodig: ongeveer 2 uur.
  • Extra informatie: ben je ook allergisch voor huismijt, stof ed kies dan voor de houten banken in de trein. Er zijn geen voorzieningen aan boord. Op het station van Simpelveld is een toilet. Neem voor kleine kinderen wat speelgoed mee ter afleiding.

Kijk voor meer informatie over prijzen en actuele routes en rittijden op de site van de ZLSM

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *