Leuk met kinderen: wandelen langs kribkes in Zuid-Limburg

Kribkeswandeling Schin op Geul

Sinds jaar en dag worden in Zuid-Limburg de kribkeswandelingen georganiseerd. Kribkeswandelingen zijn leuke, georganiseerde wandelroutes langs kerststalletjes, ook wel kribkes genoemd, die variëren van lengte. Een aantal routes zijn speciaal voor kleine kinderen en ook geschikt voor wandelwagens, buggy’s en rolstoelen. Ook zijn er langere afstanden mogelijk en er zijn zelfs autoroutes. Kortom, voor ieder wat wils. In de kerstvakantie trokken we eropuit en liepen maar liefst drie verschillende routes. Wil je ook lekker wandelen in de winter? Kom dan naar Zuid-Limburg!

2020

Kribkeswandeling Epen

Onze eerste kribkeswandeling in Zuid-Limburg is een route van zes kilometer door het prachtige Epen. Het is een zonnige dag in eerste week van de kerstvakantie. Vanwege het coronavirus zijn er dit jaar minder kribkes dan andere jaren maar dat mag de pret niet drukken.

Vanaf de parkeerplaats in Epen slaan we rechtsaf en lopen langs een prachtig Limburgs vakwerkhuis. Op het kruispunt slaan we linksaf en lopen naar de Julianastraat. We volgen het voetpad naast de straat naar boven. Bij de hotels langs de weg zien we de eerste kribkes. De kinderen zijn fanatiek en willen van elk kribke een foto. Elke kerststal ziet er weer anders uit maar ze hebben allemaal een ding gemeen: ze zijn allemaal met ontzettend veel liefde en details gemaakt. We lopen door naar het gehucht Eperheide en genieten onderweg van het uitzicht.

Bij de grote kribbe op het dorpsplein houden we een korte picknick. De kinderen willen nog veel meer kribkes zien dus we lopen flink door. We slaan een smal voetpad in en komen op een boerderijcamping. Hier staat het mooiste stalletje van de route. Een kerststal in een schuurtje met konijntjes. De kinderen zijn er niet weg te slaan. En nog een plus: een kleine speeltuin met glijbaan, schommel en een historische tractor zorgen voor het nodige vertier.

Via het terrein van de boerderij lopen we wat later langs een bosrand. We zijn hoog op een heuvel en we hebben een prachtig uitzicht over Zuid-Limburg. Het zonnetje schijnt en we kunnen ontzettend ver kijken. Een heel mooi stukje buitenland in Nederland. Via het pad lopen we terug Epen in. Na een korte stop bij herberg De Smidse, een karakteristiek groen houten gebouw met een to-go, komen we weer in Epen. We zien de laatste kribkes en genieten van onze meegebrachte warme thee.

Kribkeswandeling Slenaken

Op Eerste Kerstdag besluiten we nog een kribkeswandeling te lopen. Ik laat de kinderen deze keer een route uitkiezen. Ze kiezen voor de route van Slenaken omdat die niet te lang is en de naam van het dorp zo mooi klinkt. Slenaken is een van de weinige plaatsen in Zuid-Limburg waar ik nog niet ben geweest. Bij aankomst ben ik verrast: door de vele hotels en de weg met haarspeldbochten waan ik me even in het buitenland. We parkeren de auto op de parkeerplaats naar De Uitspanning; nu helaas gesloten vanwege de maatregelen. Ook deze keer hebben we de route uitgeprint en wijst mijn oudste zoon weer de weg. Het eerste kribke vinden we voor de oude kerk. Dit is een vrij groot kribke dat door mijn dochter uitgebreid wordt bekeken. De jongens vinden de oude kerk interessanter en bekijken liever het plaatselijke kerkhof. We zien grafstenen uit de 17e en 18e eeuw. Wat bijzonder!

We maken een korte omweg naar de kribkes op de berg achter de kerk alvorens weer de route in het dorp te vervolgen. Deze tocht is veel minder druk dan de tocht in Epen. Sterker nog, we komen onderweg bijna niemand tegen. Een steile klim brengt ons naar de top van de Schilberg. We passeren daarbij nog een kribke in een kapelletje. Er schijnt slechts een flauw zonnetje als we de route over de Schilberg vervolgen. We komen langs een waterput en slaan rechts af. Helaas ligt deze kant van de berg in de schaduw waardoor ons uitzicht wat donker is. Ook heeft deze route helaas minder kribkes dan de route in Epen. Aan het einde van ons stuk over de Schilberg lopen we over een modderig pad een stukje langs de hoofdweg. We steken de weg over en wurmen ons door de stegelkes, de typisch Limburgse draaihekjes, en lopen het bos en de aangrenzende weilanden naar het gehucht Beutenaken.

We komen nu in een zonnig stukje en genieten van de warmte op ons gezicht. De kinderen laten zich ‘opwarmen’. In Beutenaken kiezen we ervoor op het voetpad naast de weg te lopen in plaats van het het onverharde pad van de route vanwege de modder. Zelfs met onze wandelschoenen zouden we maar moeizaam vooruit komen. We passeren nog een kribke en lopen dan, met aan onze linkerkant het mooie Gulpdal, weer Slenaken in. Dit was een leuke, korte wandeling in een voor ons nog onbekende omgeving.

Kribkeswandeling Epen
Kribkeswandeling Slenaken

Kribkeswandeling Schin-op-Geul

Op Tweede Kerstdag willen de kinderen weer wandelen. Nog voordat ik ben opgestaan, heeft mijn oudste kind de route al opgezocht en uitgeprint. Dit keer gaat de reis naar Schin-op-Geul. In Schin-op-Geul hebben wij al vaker gewandeld. We zijn benieuwd of deze wandeling net zo leuk is als de wandeling in Epen. We parkeren de auto op het Ljubljanaplein. De parkeerplaats staat bijna helemaal vol en we zien dat er veel wandelaars onderweg zijn. Een houten pijl geeft de start van de route aan. Langs enkele huizen staan kleine, leuke, zelfgemaakte kribkes met Playmobilpoppetjes. Erg schattig!

Al heel snel komen we een speeltuin met een kabelbaan tegen. Deze moet uiteraard eerst getest worden voordat we verder kunnen. We lopen verder het centrum van Schin-op-Geul in. Naast de kerk staat een groot kribke met veel mensen ervoor. Geduldig wacht ik met mijn oudste zoon totdat de mensenmassa wat minder is. Mijn middelste zoon en mijn man hebben geen zin om te wachten en lezen de informatieborden over de oorlog naast de kerk.

Kribkeswandeling Schin op Geul

We volgen de andere wandelaars op de route naar het volgende kribke. Op een parkeerplaats staat een prachtig kribke met een schitterende achtergrond. We hebben uitzicht op de Geul en op kasteel Schaloen. De lampjes bij het kribke maken het totale sfeervolle plaatje af. We vervolgen onze route en lopen langs een stuk van de Geul totdat we uitkomen bij de drie Heilige Beeldjes. Wij waren hier al eerder tijdens onze wandeling door Valkenburg. We gaan het bruggetje over de Geul over en lopen in de richting van kasteel Schaloen. Bij Schaloen is het erg druk dus dit to-go punt slaan we liever over. We steken de weg over en lopen door het veld naar het kapelletje. Hier zit wederom een mooi kribke. We slaan bij het kapelletje linksaf en lopen door het weiland. Het weer slaat langzaam om; het wordt kouder en er vallen hier en daar wat druppels regen. Mijn middelste zoon zet zijn “soldatenpas” in en we hebben moeite om hem bij te benen.

Op dit punt, zonder kribkes, houdt hij ervan om stevig door te lopen. Als we de velden uit zijn, moeten we voor de volgende kribkes voor een groot deel langs de drukke weg. Dit vind ik jammer want de route is ook gedacht voor gezinnen met kleinere kinderen. We lopen twee-aan-twee over de smalle stoep direct langs de weg waar aardig hard wordt gereden. We zien twee mooie houten kribkes en maken een korte omweg door het gehucht Strucht. De laatste kribkes staan tevens bij huizen aan de weg. We passeren onderweg nog een huis met een tuin voor tuinkabouters en zien het laatste grote kribke. Aan het einde van de route komen we weer uit bij de kerk.

2022

In 2022 wordt het weer eens tijd voor een kribkesroute. Het jaar 2021 moesten we helaas overslaan, maar nu hebben we weer twee mooie routes gevonden. We kiezen voor de kribkeswandeling in IJzeren-Sibbe en voor de kribkes-en lichtjesroute in Eys.

Kribkesroute IJzeren-Sibbe

De kribkeswandeling in IJzeren-Sibbe begint op een parkeerplaats in het dorp Sibbe. Het is erg koud en hier en daar ligt nog wat sneeuw. Het eerste kribke staat in de kerk. Helaas is de kerk op de dag van onze wandeling gesloten. De route begint daarom met een domper. We laten ons echter niet afschrikken en wandelen verder. Het tweede kribke staat in het plaatselijke wielercafe. Hier kun je gewoon naar binnen lopen. Verderop in de straat komen we nog twee kribkes tegen, waaronder de leukste van de hele route: een kribke met een levensgrote, zingende notenkraker. De hele tuin is kerststemming en er staat zelfs wat versnaperingen. Erg leuk gedaan.

Kribkeswandeling Ijzeren-Sibbe
Kribkeswandeling IJzeren-Sibbe

We lopen de straat uit en verliezen de route. Het is niet heel erg duidelijk aangegeven waar we nu heen moeten. Op goed geluk wandelen we langs de hoofdweg maar later blijkt dat we eigenlijk door de velden hadden gemoeten. We hebben wel een mooi uitzicht op het plateau van Margraten en een kasteel met de mooie naam Sibberhuuske. Nadat we het kribke bij restaurant Bieemerhofke hebben bewonderd, wandelen we naar het kasteel. De geschiedenis van het Sibberhuuske gaat terug tot de veertiende eeuw. In 1570 werd het kasteel zelfs ingenomen door de beruchte hertog Alva. Het kribke van het Sibberhuuske is geheel gemaakt van mergel dat werd gewonnen in de groeve onder het kasteel.

Na het kasteel komen we weer in het dorp Sibbe. We wandelen door het dorp en zien nog enkele mooie kribkes. Daar lopen we naar IJzeren. IJzeren is een klein dorp naast Sibbe. Ook hier staan her en der kribkes, waaronder de grootste en mooiste op een kruispunt. Het wordt al bijna donker als we Sibbe weer in lopen en we het laatste kribke passeren.

Kribkeswandeling Eys

Onder het motto “winter in Eys” wandelen we de kribkes- en lichtjesroute door het dorp Eys. Op deze route bevinden zich maar liefst 35 kribkes, meestal in de tuin bij particulieren. We beginnen onze route achter de school. In tegenstelling tot andere kribkesroutes zijn de kribkes hier genummerd. Wel zo makkelijk. We wandelen dwars door het dorp. Veel kribkes zijn wat kleiner dan we gewend zijn, maar net zo mooi en met liefde gemaakt. In Eys passeren we behale kribkes ook nog een ander bijzonder plekje: de Lourdesgrot. Deze grot werd oorspronkelijk gemaakt in 1944 uitgegraven door lokale mijnwerkers en moest dienst doen als schuilplaats in de Tweede Wereldoorlog. In September 1944 verstopten de inwoners van Eys zich in deze groeve tijdens hevige gevechten tussen Duitse en Amerikaanse troepen. De ingang van de grot werd later ingericht als Lourdesgrot door er een Mariabeeld boven te plaatsen. Halverwege de route is er een korte pitstop. In de verte horen en zien we de Miljoenenlijn langskomen, wat deze wandeling weer speciaal maakt. Aan het einde van de route komen we nog langs het mooist versierde huis. Er staan tientallen notenkrakers voor het raam. Het huis ademt kerst. Hierna komen we weer uit bij het beginpunt van de route.

2023

Kribkeswandeling Mheer

Ook in 2023 staat er weer een kribkeswandeling op het programma. Deze keer kiezen we voor de relatief korte wandeling in Mheer. Mheer ligt vlakbij Maastricht en is populair bij veel wandelaars en fietsers. Ook staat er in het dorp een kasteel. Het dorp is opgedeeld in twee delen: Boven-Mheer en Onder-Mheer met daartussen in het kasteel en de parochiekerk. Tijdens deze wandeling moet je dus de berg af en deze ook weer op.

Jaaroverzicht 2023

Voor deze kribkeswandeling kun je de auto parkeren op de parkeerplaats tegenover de kerk aan de Burgemeester Beckersweg. Vanaf dit punt begint op gelijk onze route. We wandelen eerst een stukje de Burgemeester Beckersweg op. Dit is een lange weg en de kribes staan best verspreid. We wandelen onder andere langs de school en de brandweer. Daarna gaat de route een woonwijk in. Verwacht tijdens deze wandeling geen spectaculaire kribkes of zingende notekrakers zoals tijdens onze wandeling vorig jaar in Sibbe. In Mheer zijn de kribkes meestal wat kleiner. Na de woonwijk komen we op een hoofdweg terecht. Ook hier staan, en hangen, kribkes. De hangende kribkes vinden wij het leukst. In Mheer is ook de waterput in een kribke veranderd en die vinden wij ook mooi om te zien. Via de waterput komen we weer terug bij de kerk en besluiten nog even een korte omweg te maken om het kasteel te bekijken.

Kribkeswandeling Meer
Kribkeswandeling Mheer

Na Boven-Mheer lopen we nu de steile heuvel af in de richting van Onder-Mheer. In dit gedeelte zijn minder kribkes, maar niet minder mooi. We komen langzamerhand in kerststemming als we zien hoeveel moeite de inwoners van Mheer gedaan hebben. We zien onder andere een volledig gehaakt kribke. Uiteindelijk komen we via de kapel weer op de hoofdweg terecht. Hier maken we halverwege nog even een stop bij de waterput. Deze waterput bevindt zich onder een doorzichtige plaat en hier kun je overheen lopen. De waterput werd na de Tweede Wereldoorlog gedempt en in 2011 weer uitgegraven door de gemeente. De putschacht is maar liefst 9 meter diep. Durf jij hier overheen te lopen? Nadat we de put hebben bekeken is het weer tijd om terug te gaan. Om bij de parkeerplaats te komen, moeten we eerst weer terug te berg op. We komen nog twee laatste kribkes tegen zodat we alle kribkes op onze route door Mheer hebben gezien.

Handige informatie

Naast deze routes zijn er nog veel meer kribkesroutes te vinden. Kijk voor meer informatie op www.kribkes.nl. Ook in andere delen van Zuid-Limburg kun je wandelen langs kerstalletjes. Zo kun je tot 5 januari 2024 wandelen langs kribkes in Bocholtz-Simpelveld. Kijk voor meer informatie op www.kribkeswandelingen.nl

Praktische informatie

• Waar: de kribkeswandelingen vinden plaats op verschillende locaties in het Zuid-Limburgse Heuvelland.
  • Parkeren: de parkeerlocaties staan bij de route aangegeven en zijn gratis.
  • Openingstijden: van zonsopgang tot zonsondergang. De routes zijn ook leuk om in het schemerdonker te lopen omdat veel kribkes sfeervol verlicht zijn. Neem wel een eigen zaklamp mee voor de stukken zonder verlichting.
  • Kosten: gratis
  • Tijd nodig: afhankelijk van de route vanaf ca. 1 uur.
  • Extra informatie: trek stevige schoenen aan want veel wandelingen gaan door weilanden of door het bos. Neem voldoende proviand mee. Onderweg zijn veel to-go mogelijkheden maar ze kunnen erg druk zijn. Trek warme kleding aan want het kan onderweg koud zijn. Sommige routes zijn niet geschikt voor rolstoelen, buggy’s en kinderwagens. Er zijn wel kortere toegankelijke routes.