Fietstocht met kinderen door Rotterdam

Fietstocht Rotterdam

“In Rotterdam wordt het geld verdiend, in Den Haag wordt het geld beheerd en in Amsterdam wordt het geld uitgegeven.” Zo ongeveer luidt een beroemde uitspraak van de voormalige Rotterdamse nachtburgemeester Jules Deelder. Rotterdam is de stad van harde werkers, van “niet lullen maar poetsen”, van havens, bruggen en gebouwen met bijnamen. Rotterdam is ook de stad waar ik zelf ben geboren. Ik besloot Rotterdam eens op een andere manier te bekijken dan vanuit de tram of auto. We pakten met het hele gezin de fiets en maakten een uitgebreide fietstocht langs bijna alle bezienswaardigheden die Rotterdam te bieden heeft. Deze fietstocht met kinderen door Rotterdam inclusief routekaartje en feitjes over de bezienswaardigheden, is een ode aan de stad die weer herrees. Fietsen jullie mee?

Route

Centraal Station

We beginnen onze fietstocht met kinderen door Rotterdam gelijk bij het Centraal Station. Wij hadden op deze fietstocht eigen fietsen mee maar het is mogelijk om hier fietsen te huren. 

Over Rotterdam Centraal Station: Het huidige Centraal Station werd in 2014 geopend en vervangt het oude station uit 1957. De bouw van het nieuwe station duurde maar liefst zeven jaar en ging niet zonder slag of stoot. De overkapping van dit station is natuurlijk wat het meest in het oog springt. De letters en de klok aan de voorkant zijn afkomstig van het oude station. Geheel in Rotterdamse stijl kreeg Centraal Station de bijnaam “de kapsalon”. De overkapping van het dak lijkt namelijk sterk op het aluminiumbakje van het iconische Rotterdamse gerecht “de kapsalon”. 

Stadhuis

Aan de voorkant van het station steken we de weg over en gaan dan linksaf het Weena op. Deze straat fietsen we helemaal uit. Aan het einde van Weena zie je hier de beroemde Hofpleinvijver. We volgen het fietspad en fietsen rechts de Coolsingel op. Fiets nu nog een stukje door tot het midden van de Coolsingel. Hier zie je aan de overkant het imposante Rotterdamse stadhuis. 

Over het stadhuis: Het Rotterdamse stadhuis werd gebouwd tussen 1914 en 1920 en overleefde relatief ongeschonden het bombardement van mei 1940. Het stadhuis is gemaakt van zandsteen en beschikt over een mooie binnentuin. Op de gevel van het stadhuis staan verschillende beelden met namen als ‘de fiscus’ en ‘de portier’. Voor het stadhuis staat een groot beeld van Hugo de Groot. In de nis onder de burgemeesterskamer staat Johan van Oldebarnevelt. Het stadhuis kreeg de niet erg originele bijnaam “de Coolsingel”. 

Leuvehaven

We volgens het fietspad en rijden over de Rotterdamse winkelstraat met de bijnaam ‘de Koopgoot’ en fietsen helemaal door tot het grote kruispunt met de Blaak. We blijven rechts aan houden en rijden over de Schiedamse dijk. Daarna steken we het grote kruispunt Schiedamsedijk met de Schildersstraat over. Hier lopen we met de fiets aan de hand naar de grote kraan naast het Maritiem Museum. We staan nu bij de Leuvehaven. Hier houden we onze eerste langere stop op verzoek van mijn kinderen. Ze willen boten kijken. 

Over Leuvehaven: De Leuvehaven is de oudste gegraven haven in Rotterdam en stamt uit 1608. Voor het bombardement van mei 1940 was bevond zich hier het centrum van de Rotterdamse visvangst. Tegenwoordig is de Leuvehaven het buitenmuseum van het Maritiem Museum. Zo liggen hier verschillende museumboten en kun je zelf door de haven varen in minibootjes. 

Fietstocht Rotterdam
Fietstocht Rotterdam

Erasmusbrug

Op de kade van de Leuvehaven is altijd wel wat te doen. Op het moment dat wij er zijn, ligt er een groot schip van de politie dat een open dag heeft. Enthousiast nemen de kinderen een kijkje op deze politieboot. Op de kade staan verder nog diverse kranen en treinwagons  waar kinderen op kunnen klimmen. Pas wel op de scherpe randen. Met de fiets aan de hand wandelen we over de kade en komen aan het einde weer op de Schiedamsedijk. We steken deze over zodat we weer aan de rechterkant rijden. We fietsen de Schiedamsedijk helemaal uit totdat we bij de Erasmusbrug komen. 

Over de Erasmusbrug: De Erasmusbrug werd in 1996 in gebruik genomen en verbindt het centrum in het noorden van Rotterdam met de Kop van Zuid. De Erasmusbrug is vernoemd naar de bekende Rotterdamse geleerde Erasmus, die in de 15e eeuw in Rotterdam werd geboren. Naar goed Rotterdams gebruik heeft ook de Erasmusbrug een bijnaam, namelijk de Zwaan als verwijzing naar de sierlijke zwanenhals. De Erasmusbrug is 802 meter lang en 33,8 meter breed. De pyloon van de Erasmusbrug is 139 meter hoog en wordt op zijn plaats gehouden door 40 stalen tuien. Schepen kunnen onder de Erasmusbrug door en als ze te hoog zijn, kan het achterste gedeelte van de brug open. 

Fietstocht Rotterdam

Kop van Zuid

Op de Erasmusbrug staat, zoals bijna altijd, veel wind. In het midden van de brug houden we een korte pauze om even bij te komen en van het uitzicht te genieten. We kunnen ver kijken en zien de Euromast en nog verder de havens. Enthousiast zwaaien de kinderen naar passerende boten. Er wordt tot grote hilariteit van de kinderen altijd teruggetoeterd. In een vaartje rijden we de brug af en komen op de Kop van Zuid. 

Over de Kop van Zuid: De Kop van Zuid is een nieuwe, interessante wijk. Vroeger was dit een druk haventerrein met pakhuizen. Vanuit hier vertrokken duizenden Europese emigranten met de boot naar de nieuwe wereld. De oude vertrekhal staat er nog steeds en doet vandaag de dag dienst als cruise terminal. De pakhuizen op de Kop van Zuid zijn verbouwd tot woningen. Andere bekende gebouwen op de Kop van Zuid zijn onder andere het Nederlands Fotomuseum, het Luxortheater en het World Port Center waar onder ander het havenbedrijf Rotterdam huist. 

Fietstocht door Rotterdam

Hotel New York

We rijden over de Kop van Zuid en zo tussen de hoge gebouwen lijkt het net of we in New York fietsen. Over New York gesproken: we zetten koers naar het beroemdste gebouw op de Kop van Zuid: Hotel New York. 

Over Hotel New York: hotel New York is pas een hotel sinds 1993. Daarvoor deed dit markante gebouw op de Kop van Zuid onder andere dienst als directiegebouw van de Holland-Amerikalijn. Dit was het laatste Rotterdamse gebouw dat de landverhuizers zagen tijdens hun uittocht door de Rotterdamse haven. Het gebouw stamt uit 1901 en heeft twee torentjes. In 1971 vertrekt de laatste boot met landverhuizers. Door de concurrentie van het vliegtuig houdt de Holland-Amerikalijn op te bestaan. 

Fietstocht Rotterdam

Lost Luggage

We parkeren de fietsen naast Hotel New York en wandelen naar de voorkant van het gebouw. Vanaf dit punt hebben we een mooi uitzicht over Rotterdam. Hier op deze plek bevindt zich waarschijnlijk ook de speeltuin met het mooiste uitzicht van Nederland. De kinderen vermaken zich opperbest in de speeltuin en ik neem een kijkje in Hotel New York. Vandaag de dag zit er behalve een hotel ook een restaurant in het gebouw. Tevens heeft Hotel New York een leuke kinderspeurtocht waar kinderen op zoek gaan naar beertjes, de Yorky’s. Op de hoek van de Kop van Zuid staat een bijzonder monument: het lost luggage depot. 

Over het monument Lost Luggage: het monument Lost Luggage Depot werd ontworpen door de Canadees Jeff Wall en staat symbool voor de emigranten die hier afscheid nemen van hun “vorige leven.” Het kunstwerk bestaat uit een bagagerek van drie verdiepingen. Op het bagagerek liggen koffers en tassen uit verschillende tijdperken. We zien een plunjebaal uit de 18e eeuw, een leren koffer uit de 19e eeuw en een laptoptas uit de 21e eeuw. Het is een eerbetoon aan diegenen die zijn vertrokken om een nieuw leven elders op te bouwen, maar ook aan diegenen die zijn aangekomen in Rotterdam om hier een nieuw leven te beginnen. 

Fietstocht Rotterdam

Katendrecht

Nadat de kinderen zijn uitgespeeld, stappen we weer op de fiets en rijden om hotel New York heen naar de wijk Katendrecht. Om in deze wijk te komen, moeten we eerst de Rijnhavenbrug over.

Over Katendrecht: Katendrecht, ook wel De Kaap genoemd in het Rotterdams is tegenwoordig een veilige en hippe wijk. Hier verzamelt de Rotterdamse jetset voor een wijntje in een van de vele bars. In de voormalige pakhuizen zitten nu vernieuwende restaurants en pubs. Veel jonge inwoners trekken met hun gezin naar Katendrecht en genieten van het mooie aanbod dat de wijk te bieden heeft. Dit is niet altijd zo geweest. In de 19e en 20e eeuw was Katendrecht vooral een wijk die je moest vermijden. Het was een zeemanskwartier en Chinatown in een. Hier waren de beruchte zeemanskroegen: goedkope slaapplekken voor zeemanslieden die op zoek waren naar werk op een schip. Het was een louche wijk waar werd geheeld, gegokt en gesnoven. Ook woonden er veel Chinezen in goedkope kosthuizen. Vandaag de dag herinnert er nog maar weinig aan die beruchte tijd. Katendrecht is prachtig gerenoveerd. 

Fietstocht door Rotterdam

Loods 24

We fietsen door verschillende straatjes van Katendrecht en verlaten daarna de wijk. We fietsen een stukje in de richting van de Erasmusbrug maar steken deze niet over. In plaats daarvan slaan we linksaf de Lodewijk Pincoffsweg op. Zo komen we uit bij de Spoorhaven. De Spoorhaven is ook een van de oudere havens van de stad. Hier aan de Levi Vorstkade bevindt zich het indrukwekkende monument Loods 24. 

Over Loods 24: op de plek waar nu de bezinningstuin ligt, tussen de Spoorweghaven en de Binnenhaven, stonden vroeger havenloodsen. De loods met het nummer 24 werd in de Tweede Wereldoorlog door de bezetter gebruikt als verzamelplaats voor de deportatie van de Joodse inwoners van Rotterdam. Bijna 7000 mensen werden in acht transporten ver voerd naar de vernietigingskampen Sobibor en Auschwitz. Slechts 144 van hen hebben de deportatie overleefd. De loods werd in de jaren 50 afgebroken en de lege plek werd bewaard als plek ter herinnering aan het drama dat zich hier afspeelde. De bezinningstuin werd geopend in 1992. 

Fietstocht Rotterdam

Hefbrug

Na het monument fietsen we de Stieltjesstraat op. Hier rijden we onder het poortgebouw door. Het poortgebouw was vroeger in het bezit van het havenbedrijf. We fietsen een stukje door en steken via de Koninginnebrug over naar het Noordereiland. Naast de Koninginnebrug ligt de imposante hefbrug. 

Over de hefbrug: De Hef is de bijnaam voor de imposante Koningshavenbrug. Oorspronkelijk was het middenstuk van deze brug een draaibrug. Dat was echter ongemakkelijk voor de scheepvaart en in 1927 werd er een middenstuk geplaatst dat omhoog en omlaag kon. De spoorbrug wass een onderdeel van de spoorlijn tussen Rotterdam en Breda. Door de komst van een tunnel werd de brug in 1993 buiten werking gesteld. Sindsdien is de brug een Rijksmonument en een geliefd icoon van veel Rotterdammers. Groot was dan ook de verontwaardiging toen in 2022 werd aangekondigd dat de Hef moest worden ontmanteld zodat een groot jacht er doorheen kon varen. Uiteindelijk werd er gelukkig een andere oplossing gevonden en kwam het jacht alsnog in Rotterdam aan, maar gelukkig niet door de Hef. 

Fietstocht Rotterdam

Willemsbrug

Na uitgebreid dit mooie Rotterdamse icoon te hebben bekeken, fietsen we dwars over het Noordereiland naar de Willemsbrug. Het Noordereiland was vroeger een bedrijvig gebied, waar vooral veel schippers woonden. Tegenwoordig huizen er veel kunstenaars, vandaar dat het eiland de naam Montmartre aan de Maas heeft gekregen. Vanaf het Noordereiland bewonderen we het uitzicht over de Erasmusbrug en de skyline van Rotterdam. We verlaten het Noordeiland via de markante rode Willemsburg.

Over de Willemsbrug: Als kind noemde ik de Willemsbrug “de brug met de deurtjes” vanwege de kleine deurtjes in de pylonen van de brug. De rode Willemsbrug is 270 meter lang en 50 meter hoog. De brug is ongeveer net zo oud als ik zelf. De brug die er nu ligt is trouwens de tweede Willemsbrug. De eerste brug werd geopend in 1878 en speelde een belangrijke rol tijdens de invasie van Nederland op 10 mei 1940. Hier boden de Nederlandse mariners hevig verzet tegen vijandelijke troepen die zo het centrum niet konden innemen. Dit verzet leidde onder andere tot het bombardement van Rotterdam op 14 mei 1940. Alleen op deze manier kon de vijand het verzet breken.

Witte huis

Nadat we de Willemsbrug over zijn, racen we naar beneden en slaan aan het einde van de Maasboulevard rechtsaf de Gelderse kade op. We komen nu aan in de Oude Haven. De naam zegt het eigenlijk al: dit is de oudste haven van Rotterdam. Het barst hier van de eettentjes en er liggen diverse oude schepen. Ook vind je hier onder andere het Mariniersmuseum en het Witte Huis. 

Over het Witte Huis: Het Witte Huis werd gebouwd in 1897 naar voorbeeld van de Amerikaanse wolkenkrabbers. Een tijdlang was het Witte Huis het hoogste kantoorgebouw van Europa. Het Witte Huis is tevens een van de weinige gebouwen in Rotterdam dat het bombardement op Rotterdam bijna ongeschonden uitkwam. 

Hiet eindigt onze fietstocht met kinderen door Rotterdam. Vanuit de Oude Haven kun je verder Rotterdam ontdekken. Zo bevinden zich vlakbij de Oude Haven de grote markthal en het Blaakse Bos: de beroemde kubushuizen. Of je kunt vanuit hier weer naar het Centraal Station. De kinderen vonden het in ieder geval erg leuk om op deze manier Rotterdam te ontdekken. 

Fietstocht Rotterdam

Praktische informatie 

  • Veiligheid: het grootste gedeelte van deze route fietsen we over fietspaden. Er zijn echter een aantal grotere kruispunten. Hier staan stoplichten. Let goed op bij het oversteken als je met kinderen onderweg bent. 
  • Fietsen: wij hadden de beschikking over eigen fietsen. Geen fiets mee? Naast Centraal Station zit Zwaan bikes voor fietsverhuur.
  • Tijd nodig: als je de hele route in een keer fietst duurt dat ongeveer 50 minuten. Wij maakten een aantal tussenstops en waren ruim drie uur onderweg
  • Lengte: 9 kilometer
  • Horeca: ja. Overal kun je restaurants vinden
  • Sanitair: ja. Wij maakten een sanitaire stop in hotel New York

Kijk voor meer informatie over Rotterdam hier

Comments

  1. Alex

    I have a question about Hefbrug. I heard that Jeff Besos from Amazon ordered a huge yacht in Rotterdam. But this yacht was not able to pass under the Hefbrug, so that the city had to take the bridge apart and then put it back together again. Is this true?

  2. Sasha

    I cycled there with an old Dutch bike, was very nice.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *